Download: 11 inschattingsfouten in de aanpak van verzuim
Mijn naam is Jorin Dijkstra
Op mijn 22ste werd ik leidinggevende op een klantenservice. Ik gaf plotseling leiding aan mensen die qua leeftijd mijn ouders hadden kunnen zijn. Amper droog achter de oren begon ik mijn avontuur als leidinggevende.
Resultaten behalen en mensen beter maken. Dat leek me wel wat. Geen idee waar ik voor tekende en wat er allemaal bij kwam kijken om een goede leidinggevende te zijn. Een van de dingen waar ik me echt op verkeken heb is het onderwerp verzuim. Wat mag je wel vragen en wat mag niet. Vele uurtje sparde ik met collega teamleiders die al langer in het vak zaten.
Ik maakte heel veel fouten
- Zo dacht ik dat ik het probleem van de medewerker op moest lossen.
- Sprak ik over in plaats van met de medewerker
- Was ik bezig met cijfers en in mindere mate met de medewerker
- Handelde ik vanuit mijn eigen referentiekader
- Deed ik maar wat zonder een gerichte strategie.
Gaande weg leerde ik dat ik veel gesprekken en verzuim kon voorkomen door creatiever te zijn, echt goed te luisteren naar de medewerkers en te kijken in hoeverre ik de medewerkers wat meer ruimte kon geven.
Niet lekker? Ben je geholpen met nog een uurtje rust en een goede douche? Lukt het je dan om vanmiddag te komen? En vaak lukte dat. Het mooie was dat medewerkers dit onthielden en dankbaar waren voor het begrip.
Toen ik leiding ging geven aan teamleiders werd ik vaak ingezet op “hoe” vragen. Hoe pak ik dit geval aan. Hoe zorg ik ervoor dat het mij minder energie kost? Op welke signalen moet ik letten. Vooral jonge, startende teamleiders hadden hier veel baat bij.
Later als consultant kwam het hoofdpijndossier: Hoe krijg ik het verzuimpercentage naar beneden telkens weer naar voren. Ik wilde het eenvoudig maken voor teamleiders. Het is veel gemakkelijker als je denkt.
Met de BAAS-Methode lukt het jou ook om op een andere manier naar verzuim te kijken. Niet vanuit frustratie en irritatie, maar vanuit mogelijkheden.
Denk je eens in wat kan je samen met je team bereiken als iedereen met plezier naar het werk gaat.